Porsche investeert met de Mission E in een duurzame toekomst

De eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche – de Mission E – komt nog vóór het einde van dit decennium op de markt en het belooft veel goeds.

Duurzame groei

Alleen al in Stuttgart-Zuffenhausen levert het in productie nemen meer dan 1.000 nieuwe banen op. Daarnaast investeert Porsche meer dan 700 miljoen euro in zijn hoofdvestiging in een nieuwe assemblagefaciliteit, een nieuwe lakstraat en een uitbreiding van de plaatwerkerij. Daarbij wordt de huidige motorenfabriek uitgebreid ten behoeve van de productie van elektromotoren. Met het Mission E project zet Porsche zijn koers van duurzame groei door.

Prestaties

Bij zijn première op de autotentoonstelling van Frankfurt in september, kreeg de Mission E een enthousiast onthaal, vooral vanwege zijn design. Op het eerste gezicht is hij een echte Porsche, ook wat prestaties betreft. Samen leveren de elektromotoren – die energie opwekken bij het afremmen – een vermogen van meer dan 440 kW/600 pk.

Daarmee zal de vierdeurs vierzitter met vierwielaandrijving en vierwielsbesturing goed zijn voor een sprint van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden en in minder dan 12 seconden van 0 naar 200 km/uur. Bijzonder daarbij is dat de aandrijflijn in staat is om het volledige vermogen meermalen kort achter elkaar te gebruiken voor maximale acceleratie.

Actieradius

De Mission E maakt gebruik van een 800 Volt aandrijfsysteem. Zijn actieradius bedraagt meer dan 500 kilometer en dankzij Porsche Turbo Charging duurt het slechts 15 minuten om het accupakket tot 80 procent op te laden. Een draadloos laadsysteem is optioneel leverbaar.

Een echte Porsche

De Mission E is direct herkenbaar als Porsche. Hij is slechts 1,30 meter hoog en de ‘integrated aerodynamics’ zijn zichtbaar door de opvallende luchtopeningen voor, opzij en achter. Dit maakt het mogelijk om luchtstromen optimaal langs en door de auto te leiden, om zo de efficiency en de prestaties te verbeteren. In plaats van buitenspiegels heeft de Mission E camera’s maar die verstoren de aerodynamica niet.

Maar ook innovatief

De Mission E heeft een vrijstaand gebogen 3D-display voor de bestuurder met daarin – naar Porsche-traditie – vijf ronde klokken. De bediening is zeer innovatief. Een camera die oogbewegingen volgt, ‘ziet’ naar welk instrument de bestuurder kijkt. Het menu van dit instrument is dan te activeren door een knop op het stuur in te drukken. Het 3D-display volgt zelfs de houding van de bestuurder. Als die lager gaat zitten of naar links of naar rechts beweegt, volt het display met de ronde klokken.

Door: Mattijs

Author: Tymen

Share This Post On